zondag 8 juni 2014

Het verleden in het heden

Herleven, beleven, ervaren... terug in de tijd kunnen we niet. Maar het verleden leeft in ons - of we ons daar nu van bewust zijn of niet. Als ik een tentoonstelling maak, baseer ik me zoveel mogelijk op wetenschappelijke feiten, die ik dan vertaal naar iets waarin de bezoeker zich herkent. Omdat hij denkt "dat lijkt op hoe wij het doen"of juist omdat hij denkt "ik ben blij dat we het nu anders doen!".
De juiste weergave van het verleden is soms best moeilijk te vinden: we weten immers vooral ook heel veel NIET!
Hoe lekker is het dan om gevraagd te worden 'los te gaan' binnen een kunstproject als Red Tape van MANIFEST en mijn grenzen op te zoeken binnen mijzelf en dus - binnen mijn vak van vertaler van het verleden.

Het werden op de 19e eeuw geïnspireerde jurken. Van plastic, glaswerk, en een camouflagenet van het Vlaamse leger. Echt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten